Home » Itt vannak a Mars benépesítésének konkrét tervei

Itt vannak a Mars benépesítésének konkrét tervei

A Tesla e-autó atyjának meggyőződése, hogy az emberiségnek, ha biztosan fenn akar maradni, adott esetben képesnek kell lennie átköltözni egy másik bolygóra. Elon Musk tesz is ezért.

mars-house

A Föld történetében eddig öt nagy és sok kisebb tömeges fajpusztulás következett be. Ezek közül talán a legismertebb és egyben a legsúlyosabb, az akkori élőlények háromnegyedét elpusztító katasztrófa 66 millió évvel ezelőtt történt, egy aszteroida becsapódása miatt. Elon Musk, a Tesla autógyár és a SpaceX űrprogram atyja szerint egy ilyen esemény ellen ma sem tudna védekezni az emberiség, ezért egy B tervre is szükség van.

20802115234_8536fb3201_o-0-0

Kollégáival együtt úgy gondolja, hogy az emberi faj csak akkor maradhat fenn, ha képessé válik a bolygóközi utazásra és a Földön kívüli életre. Az emberiség jövőjével kapcsolatos aggodalmakat Stephen Hawking is osztja, a világhírű fizikus szerint a következő ezer évben biztosan bekövetkezik legalább egy, a teljes civilizációt veszélyeztető kataklizma, és csak az űrutazás mentheti meg civilizációnkat. A Mars betelepítésének ebből a megfontolásból készített tervét Musk szeptember 27-én mutatta be. A korábban sci-finek tűnő Mars-utazás ma már szilárd tudományos alapokon nyugszik, és biztosan sor kerül rá az elkövetkező évtizedekben.

elon-musk-mars-colonization-spacex-nasa-getty-shutterstock-business-insider-illustration-2x1

De miért pont a Mars? A vörös bolygó a legközelebbi, amely egy csillag körüli lakható övezeten belül helyezkedik el, és legalább kezdetleges légköre van. A Musk által bemutatott terv lényege, hogy a lehető legolcsóbban – számításai szerint 200 ezer dollárért – jusson el egy ember a Marsra, így segítve elő egy idegen bolygón élő kolónia létrejöttét. Négy fő kritériumnak kell teljesülnie ahhoz, hogy a bemutatott Bolygóközi Utazási Rendszer (angolul ITS) megvalósuljon: az űrhajók és rakéták újrahasznosítása, a megfelelő üzemanyag kiválasztása, a Föld körüli töltőállomások megépítése és a marsi üzemanyag-termelés beindítása. Az űrhajó tervei már készen vannak, és az idén sikerült megépíteni a világ első újrahasznosítható rakétáját. Üzemanyagként a metánra esett a választás, mivel ezt a legkönnyebb és legolcsóbb előállítani a Marson. A SpaceX várhatóan 2020-ig elkészül az űrhajó első prototípusával.

virgin-galactic-spaceshiptwo-unity-first-captive-flight-6

Hasonló repüléseket szeretne végrehajtani Richard Branson Virgin Galacticnak nevezett űrrepülő vállalkozása és Jeff Bezos Blue Origin nevű cége is. A versenynek köszönhetően már 2030 előtt megtörténhet az első Marsra szállás, de Musk nem nevezett meg dátumot. A milliárdos vállalkozó nemcsak utaztatni akarja az embereket a Marsra, hanem egy teljesen új civilizációt kíván létrehozni bolygószomszédunkon. Tervei szerint az első úttól számítva maximum száz évre lenne szükség egy egymillió fős kolónia kiépítéséhez. A Mars azonban zord vidék: légköre vékony és ritka, a Nap káros sugarait nem állítja meg semmi, az átlaghőmérséklet pedig -55 Celsius-fok. Nem éppen vonzó beharangozó egy új otthon „eladásához”.

pizap-com14766423304344

A jövő technológiáival azonban ezek kezelhető problémák lesznek. Musk szerint a hőmérséklet emeléséről igen jó ismereteink vannak, ugyanis a saját bolygónkon már beindítottunk felmelegedési folyamatot. A terraformálást az űrbe telepített óriási tükrökkel kezdené a SpaceX, ezek a Nap sugarait a Marsra vetítve indítanák meg a felmelegedést. A melegedésnek köszönhetően a bolygó jégbe zárt szén-dioxid-készletei felszabadulnának, ami metángázzal keveredve felgyorsítaná a hőmérséklet emelkedését, és egyben besűrítené a légkört. Amikor ez az atmoszféra már képes bent tartani a szén-dioxid nagy részét, akkor különböző alga- és fenyőfajták telepítésével meg lehet kezdeni az oxigén termelését.

1226813766899731014

A terraformálás rendkívül hosszú, akár több száz évig tartó folyamat, ezért rövid távú megoldásra is szükség lesz. Ilyen lehet az önfenntartó városok létrehozása. Utánpótlás csak ritkán érkezik majd, Musk a Földről csak 27 havonta indítana űrhajót, amikor a legkisebb a két bolygó közötti távolság.

o-mars-one-colony-project-facebook

A legnagyobb nehézség azonban nem az önfenntartó városok vagy az űrhajó megépítése, hanem az, hogy emberek ezrei hajlandók legyenek önszántukból a Marsra költözni. A történelemben a tömeges migrációs hullámok az egyéni túlélés vagy a jobb élet reményében indultak be. Musknak azonban azokat az embereket kell megtalálnia, akik hajlandók életük nagy részét egy légmentesen lezárt kabinban eltölteni, az úttörő kolónia tagjaiként.

Forrás: hvg.hu

Ossza meg ismerőseivel!
Scroll Up