Híroldal, Alternatív média, Tudomány, Közösség

Kezdőlap » A kutatók végrehajtották John Wheeler híres kvantum elméleti gondolatkísérletét

A kutatók végrehajtották John Wheeler híres kvantum elméleti gondolatkísérletét

Az Università degli Studi di Padova és a Matera Obszervatórium kutatócsapata által végzett kísérletek igazolhatják John Wheeler kvantum elméleti gondolatkísérletét.

A fény természetének megismerése egy igen nehéz problémát jelent a fizikusok számára. Közel egy évszázaddal ezelőtt végzett kísérletek bemutatták, hogy a fény részecske és hullámként is tud viselkedni, azonban későbbi kísérletekből az látszott, hogy a viselkedésbeli különbsége a vizsgálati módszerektől függ és furcsa módon a fény, látszólag tudatában volt annak, hogy a kutatók milyen vizsgálatot végeznek és aszerint változtatta viselkedését.

A 70-es években John Wheeler fizikus felvetett egy gondolatkísérletet, amiben megkérdezte, hogy mi történne akkor ha a tesztek lehetővé tették volna a kutatóknak, hogy megváltoztassák a paramétereket, miután kilőtték a fotonokat, de mielőtt még azok elérnék az érzékelőt – a viselkedésük útközben megváltozna? Wheeler azt is megkérdezte, hogy mi történne a távoli kvazárok gravitációja miatt létrejövő lencsén áthaladó fénnyel – egyik irányba halad mint egy részecske vagy több irányba mint egy hullám.

Elképzelhető lenne az, hogy a fény valahogy választani képes, hogy hullámként vagy részecskeként viselkedik attól függően, hogy a földi tudósok hogyan akarják megmérni?

Az új tanulmányban a kutatócsapat ahelyett, hogy kvazárokból érkező fényt vizsgálták volna meg, a föld körül keringő műholdak által visszavert fény vizsgálatával igyekeztek demonstrálni Wheeler ötletét.

A kísérlet során egy lézer sugarat lőttek egy sugárelosztóra, ami a sugarat a műhold irányába célozta, ami visszaverte a Föld irányába. Azonban ahogyan a fény visszatért a Földre a kutatóknak volt idejük rá, hogy eldöntsék aktiválnak e egy második sugárelosztót. Így meg tudták vizsgálni, hogy a fény érzékelte e, hogy mit csinálnak és aszerint reagált e.

A csapat arról számolt be, hogy Wheeler feltételezése igaznak bizonyult – a fény a kutatók viselkedése szerint vagy részecske szerűen vagy hullám szerűen viselkedett.

Forrás: advances.sciencemag.org – arsratio.hu